Yogacentrum in Venray

Onze Yogaruimte bevindt zich in een rustige omgeving, in kunstencentrum Jerusalem. De aankleding is eenvoudig en sfeervol. Je kunt hatha yoga lessen volgen en lichte yogalessen.
Ook kun je hier genieten van lange lessen met yoga, meditatie en diepe ontspanning.
Dit extra aanbod wordt meestal in het weekend verzorgd. Voor het actuele aanbod kun je hier een kijkje nemen.

Lees even verder als je meer over de inhoud van hatha yoga, lichte yoga en ontspanning wilt weten…

Hatha Yoga, wat is dat:

Hatha Yoga (de klassieke vorm van Yoga) is een systeem van persoonlijke ontwikkeling wat zijn oorsprong heeft in het India van zo’n 5000 jaar geleden waarbij het lichaam, het denken en de emotie’s als een samenhangend geheel worden benaderd.
Dat is ook tegenwoordig nog heel logisch. Inmiddels is iedereen wel bekend met het effect wat bijvoorbeeld stress op de fysieke gezondheid kan hebben.

De relatie tussen lichaam en geest (denken en emotie’s) is wederkerig:

Een ontspannen lichaam geeft rust in je hoofd
Rust in je hoofd zorgt voor een ontspannen lichaam.

Yogahoudingen: Aasana’s

Tijdens de les komen na de opwarming de yogahoudingen aan bod, aasana’s genaamd. Yogahoudingen zijn opgebouwd rond de wervelkolom. Deze wordt met beleid en ongedwongen in alle richtingen bewogen wat haar soepel maakt en houdt. Dit verbetert de doorbloeding van het ruggenmerg; Dat is goed voor het hele lichaam.
Het ontspannen rekken van spieren en het strekken van gewrichten zorgt voor een betere doorbloeding van de verschillende weefsels. Hierdoor kunnen afvalstoffen worden afgevoerd en voedingsstoffen worden opgenomen.
We bewegen ongedwongen, zonder forceren. Toch zijn de houdingen zeker niet passief.

Ontspannen kun je leren

Het leren ontspannen (mentaal en fysiek) en het rekken van spieren is dus geen passief gebeuren. Je werkt in een uitgebalanceerd yogaschema juist aan een sterk en veerkrachtig lichaam.
We hebben aandacht voor de rug en dus ook voor de buikspieren.
In elke les nemen we de tijd voor een diepe begeleide ontspanning waarbij je stil en comfortabel op de yogamat ligt. Eventueel ondersteund met kussens en een dekentje over je heen.
Soms duurt zo’n ontspanning tien minuten, af en toe wel een half uur. Deze manier van ontspannen is deels een concentratie oefening. Het is dus niet zo dat iemand geruststellende dingen tegen je zegt en dat er de hele tijd muziek wordt gebruikt voor een rustige sfeer.

Vaak is een vorm van een bodyscan onderdeel van de ontspanning. Een hele lange ontspanning wordt Yoga Nidra genoemd. Bij lessen van een uur komt deze niet zo vaak aan bod. Bij Stilteochtenden en combinatielessen in het weekend wel.
Omdat die lessen 2 uur duren is er meer tijd om de diepte in te gaan.

Welke ontspanningstechniek we ook gebruiken, de yogales heeft je zowel mentaal als fysiek voorbereid op het ontspannen. Als je dit vaker oefent kun je je steeds makkelijker hierin mee laten nemen.
Het is geen ramp als je in slaap valt maar dat is niet de bedoeling. Je ervaart deze manier van ontspannen eerder als meditatief. En mocht je toch in slaap vallen, dan was je daar blijkbaar even aan toe 😉

Thuis kun je zeker Yoga Nidra inzetten om beter in slaap te vallen. Heb je hier interesse in, kijk dan even bij de Yoga-Bieb.

Doordat je in de Yogales met eindontspanning regelmatig spanning loslaat wordt het ook in het dagelijks leven gemakkelijker om niet bij het minste of geringste in een piek van spanning terecht te komen.

De Zonnegroet

In bijna elke les komt de Zonnegroet aan bod. Dit is een vrij intensieve serie houdingen die het hele lichaam traint en de conditie verbetert. Deze serie kun je inzetten als opwarming voor andere houdingen, en als een oefenschema op zichzelf.

In de Hatha Yoga leren we ook bewust werken met de adem (praanayaama), wat een kalmerend effect heeft op de geest / de mind / het denken. Mits ongedwongen benaderd natuurlijk.

Je begint altijd op je eigen niveau. De series en houdingen zijn aan te passen aan wat voor jou op dat moment goed voelt. Dat kan elke week weer anders zijn.
Omdat we niet forceren is dat geen enkel probleem. Je doet gewoon wat je kunt.

Stilteruimte

In de yogaruimte wordt niet gesproken, maar natuurlijk kun je wel vragen stellen tijdens de les.
Het niet willekeurig babbelen zorgt voor een kalme omgeving waarin je de aandacht bij jezelf kunt houden.
Je hóéft dus ook even niet te praten. Je hoeft geen meningen te formuleren en ook niet die van anderen aan te horen.

Tijd en ruimte voor jezelf dus.

En wil je wel graag bijpraten dan kan dat voor en na de les in het gezellige theehoekje in de gang en in de wachtruimte op de begane grond.

Lichte Yoga Venray

Lichte Yoga is een aangepaste vorm van Yoga die deels wordt uitgevoerd op een stoel of kruk. Deze lessen zijn zeer effectief en toegankelijk voor ouderen. En ook fijn als je Hatha tijdelijk te zwaar vindt vanwege bijvoorbeeld stress of burn out klachten.
Bij de lessen Lichte Yoga zoeken we naar een middenweg; we oefenen op de stoel en ook waar mogelijk staand en liggend op de mat.

Ook bij Lichte Yoga is sprake van zowel bewegen als ontspannen. Ondanks het feit dat de oefeningen klein zijn (zeker vergeleken met Hatha Yoga) zul je versteld staan van de resultaten. Zowel op fysiek als mentaal gebied. Ook deze lessen worden afgesloten met een diepe ontspanning.

Dit is wat Lichte Yoga je oplevert:
• Je spieren en gewrichten worden soepeler
• De doorbloeding in je lichaam verbetert
• Het komt je concentratie ten goede
• Yoga verbetert je balans
• Je wordt bewuster van je lichaam
• Je leert signalen van stress, spanning en vermoeidheid eerder te herkennen.
• Je leert spanning beter los te laten.

Bij de Lichte Yoga maken we trouwens een uitzondering op de stilte regel in de ruimte, omdat we bij deze les juist óók voor de gezelligheid komen. En toch is er tijdens de les veel rust.
De babbel doen we vooral bij de koffie, na de yogales 🙂

Wil je meer weten?
Klik hier voor informatie over het lesrooster, abonnementen en proeflessen.

Neem gerust contact op bij vragen.
Ik hoor graag van je,

Groetjes,
Ingrid van de Yoga