Lichte Yoga in kunstencentrum Jerusalem, te Venray


Bewegen is belangrijk om goed in je vel te steken. Dat weet ondertussen iedereen wel. Zeker nu ook steeds meer wetenschappers die zich met het brein bezighouden daar aandacht voor vragen.
Maar als je een dagje ouder wordt of bepaalde klachten hebt dan zijn veel vormen van sport te zwaar of belastend.

Herken je dat?

Je wilt tijdens het bewegen geen last ondervinden. En je wilt ook niet na het bewegen ontdekken dat je te ver bent gegaan.
En daar achteráf dan weer last van hebben…

Over yoga heb je misschien nog niet serieus nagedacht. Misschien heb je het idee dat het zweverig is. 
Of dat je juist jong en lenig moet zijn om yogaoefeningen te kunnen doen.

Als je yoga nog nooit geprobeerd hebt dan is het heel logisch dat je idee daarover anders is dan de werkelijkheid.
Proeflessen volgen is de beste manier om te ontdekken wat yoga nou eigenlijk echt inhoudt. 

Op donderdag 13 en 20 juni kun je gratis op proef meedoen. Scroll verder op deze pagina voor het aanmeldformulier of neem contact met me op.

En als je even verder wilt lezen, dan licht ik nog het een en ander toe.


Bij onze lessen in kunstencentrum Jerusalem, worden de yogalessen zo gegeven dat je binnen je eigen mogelijkheden beweegt.  Dat geldt voor alle lessen. En zeker voor de Lichte Yoga lessen op donderdagmorgen.

Want bij yoga is het doel namelijk niet om te presteren.

Dat maakt het echt zóveel gemakkelijker om oefeningen klein uit te voeren als je bijvoorbeeld een blessure hebt.
Er staat ook niemand aan de kant die je probeert te pushen. Om steeds maar verder te gaan. 


Yoga helpt om te blijven doen wat je wél kunt.


Lichte Yoga is een rustige bewegingsvorm en daardoor voor iedereen geschikt ongeacht leeftijd, lenigheid of conditie. Het verbetert je balans en stabiliteit. Het maakt je flexibeler, maakt je botten en spieren sterker en houdt je hersenen scherp. 

Wat als dit de manier voor jou is om te blijven bewegen en zelfs leniger te worden?
Stel je eens voor hoe meer balans je dagelijks leven gemakkelijker zou maken.

En dat je met meer energie, extra leuke dingen kunt gaan doen!

recensie Lichte Yoga:

“Toen ik net begonnen was met de yoga vond ik het erg spannend daar mijn balans heel slecht was en ik niet wist wat ik kon verwachten. Maar ik kan zeggen dat dit mij heel goed heeft gedaan.
Het resultaat na 1 jaar is voor mij met name een veel betere balans. Echt niemand had verwacht dat dat nog zo zou terug komen, ik ben hier o zo blij mee!!! De oefeningen daarvoor doe ik thuis ook regelmatig.

Ik vind het heel fijn om tijdens de les eerst oefeningen op de stoel te doen. Dit laat mij er langzaam inkomen. Zo kan ik rustig werken aan mijn balans en het losmaken van mijn spieren. De ontspanning is heerlijk!!! Naast de balans oefeningen doe ik thuis ook regelmatig de ontspannings- oefeningen. Dat helpt me om beter te slapen.

Ik heb heel veel aan de yogalessen en ga nog steeds vooruit. En niet te vergeten de gezelligheid en de sociale contacten vind ik heel fijn. 
Ik zal jouw lessen aan iedereen aanbevelen die graag aan yoga wil doen en een beperking heeft met bewegen.”
• José Coumans
lichte yoga


Wat is lichte yoga?


Bij Lichte Yoga combineren we Hatha Yoga (de klassieke yoga) en Stoelyoga. Als je een dagje ouder wordt, fysieke klachten hebt of door langdurige stress vermoeid bent dan zijn de klassieke yogaoefeningen vaak te zwaar.
We maken veel gebruik van de stoel voor aangepaste oefeningen. Ook gebruiken we de stoel als hulpmiddel voor de balans bij oefeningen die we staand uitvoeren. 

In het laatste deel van de les komen liggende oefeningen aan bod en op het eind van de les een diepe ontspanning. 

Jouw grenzen kunnen per dag verschillen, dat is bij Lichte Yoga geen enkel probleem.
Plezier in bewegen staat voorop!

Voor veel deelnemers is ook het sociale aspect belangrijk. Na de les drinken mensen graag samen een kopje koffie en praten wat bij. In Jerusalem hebben we daar op de begane grond een fijne ruimte voor.


Waar komt Yoga vandaan?


Hatha Yoga (de klassieke vorm van Yoga) is een systeem van persoonlijke ontwikkeling wat zijn oorsprong heeft in het India van zo’n 5000 jaar geleden. Het lichaam, het denken en de emotie’s worden als een samenhangend geheel benaderd.

Dat is ook vandaag de dag nog heel logisch. Inmiddels is iedereen wel bekend met het effect wat bv. stress op de fysieke gezondheid kan hebben. 

De relatie tussen lichaam en geest (denken en emotie’s) is wederkerig.
Dat betekent dat je gemakkelijker mentaal kunt ontspannen als je lichaam ontspant.
En dat werkt ook andersom: Als je mentaal tot rust komt, kan het lichaam beter spanning laten gaan.

Omdat wij in onze cultuur de geest en het lichaam vaak als twee van elkaar gescheiden delen zien klinkt dat misschien gek. Toch is er steeds meer wetenschappelijk bewijs voor deze stelling. En als je bedenkt wat voeding zoals koffie, alcohol of teveel suiker met met je brein kan doen, dan is het idee van wisselwerking tussen lichaam en geest ook helemaal niet zo vreemd meer. 


Waarom Yoga voor ouderen?


Voor ouderen is het goed om te blijven bewegen maar veel soorten sport worden te zwaar. Of te belastend.
Bij lichte Yoga ligt de nadruk op wat je wél kunt.

Zo zitten eventuele beperkingen je niet steeds in de weg en blijf je met plezier bewegen.
Want als je helemaal stopt met bewegen dan ga je zeker achteruit qua soepelheid en fitheid. 


Wat we concreet doen bij de Lichte Yoga:


Kort samengevat zijn we bezig met spieren opwarmen en het in een rustig tempo doen van eenvoudige oefeningen, waardoor de doorbloeding van allerlei weefsels verbetert.

Yogahoudingen zijn opgebouwd rondom de wervelkolom. Deze wordt met beleid en ongedwongen in alle richtingen bewogen wat haar soepel maakt en houdt (als je regelmatig blijft bewegen) en de doorbloeding van het ruggenmerg verbetert.

Dat is voor het hele lichaam goed. Dat komt omdat uiteindelijk alles wordt aangestuurd vanuit het brein en het ruggenmerg.
De verbeterde doorbloeding van spieren en andere delen van het lichaam zorgt ervoor dat afvalstoffen goed worden afgevoerd. Voedingsstoffen worden beter aangevoerd en opgenomen. Het functioneren van de spijsvertering wordt positief beïnvloed door onder andere de draaihoudingen of torsies.

Het leren om te ontspannen (mentaal en fysiek), het rekken van spieren en strekken van gewrichten is zeker geen passief gebeuren. Toch is niet forceren bij alle yogabeoefening wel essentieel.
Je begint altijd op je eigen niveau, de houdingen zijn aan te passen aan wat voor jou op dat moment goed voelt.

Het einde van de les wordt besteed aan een grondige, begeleide ontspanning. Deze verdiept naarmate je meer geoefend bent. Want ook óntspannen kun je leren!
Deze bewuste ontspanning (het is dus geen slapen) maakt het gemakkelijker om ditjes en datjes los te laten en je mentaal op te frissen.

Elke donderdag is er een Lichte Yogales in kunstencentrum Jerusalem, van 10.30-11.30 uur.
Na de les drinken we regelmatig samen koffie.

Op donderdag 13 en 20 juni kun je gratis en vrijblijvend op proef meedoen. De ruimte is beperkt, geef je op met het formulier (verderop op deze pagina) als je graag erbij bent!

Voel je welkom als je wat beweging, ontspanning en gezelligheid kunt gebruiken!

Vul onderstaand formulier in of neem contact op via de contactpagina. Ik probeer altijd binnen 2 werkdagen te reageren, en meestal lukt dat ook 🙂


Groetjes,
Ingrid

Vergeet niet om op “submit” te klikken om het formulier de verzenden. Mijn reactie kan in de spam terechtkomen, houd die dus even in de gaten.