Over Ingrid

De visie van Yogaschool Kurukshetra zoals ik die hieronder beschrijf is gebaseerd op wat ik heb geleerd tijdens de vierjarige opleiding die ik volgde aan Yoga Vedanta Aalst, en mijn persoonlijke ervaring. In mijn eigen leven had ik snel last van spanning, zowel fysiek als mentaal. Dat speelde een rol in alle facetten van mijn leven, van het werk als fotograaf, tot slaapproblemen, tot perikelen in het gezin wat ik samen met mijn vriend en 2 super lieve (ja, dat moet erbij!) katten vorm. Het heeft even geduurd (±35 jaar 😉 ) voor ik dit in de gaten had, want ik was gewend om me altijd op een bepaalde manier te voelen. En mijn hoofd was nou eenmaal altijd aan het denken. “Zo steek je blijkbaar in elkaar en het is niet anders”, dacht ik toen…

Yoga was dan ook een openbaring! 

Wat je kunt bereiken met het aandachtig doen van fysieke oefeningen ervaar ik als uniek, en vooral heel bevrijdend. Yoga doet gewoon goed, puur genieten! Yoga is onder andere een methode om je te ontdoen van opgebouwde spanning en het leert je ook om minder spanning te “maken”; hoef je die fijn ook niet meer op te ruimen. Naarmate ik meer geoefend raakte in Yoga werd meditatie ook mogelijk. En hoe dieper de concentratie (meditatie), hoe dieper de ontspanning. Traditioneel horen yoga en meditatie namelijk bij elkaar, dit ervaar je als volkomen logisch wanneer je verder komt in de beoefening van Yoga. Meditatie en concentratie worden in de lessen die ik geef spelenderwijs aangetipt, en met enige regelmaat geef ik ook meditatieles. 

Ik zal niet een hele opsomming geven van de voordelen van Yoga en meditatie maar probeer hieronder kort te vertellen wat we concreet doen tijdens de wekelijkse lessen. Om te zien hoe jij dit ervaart ben je van harte welkom voor proeflessen.
Aan cursisten reik ik regelmatig materiaal aan waarmee je thuis verder kunt, dit verklaart het afgeschermde deel “extra” op deze site. 

De visie van Yogaschool Kurukshetra.

Yoga voor een soepel lichaam en een opgeruimd hoofd!

Hatha Yoga is een systeem van persoonlijke ontwikkeling wat zijn oorsprong heeft in het India van zo’n 5000 jaar geleden waarbij het lichaam, het denken en de emotie’s als een samenhangend geheel worden benaderd. Dat is ook heden ten dage nog heel logisch; inmiddels is iedereen wel bekend met het effect wat bv. stress op de fysieke gezondheid kan hebben. De relatie tussen lichaam en geest (denken en emotie’s) is wederkerig:
Een ontspannen lichaam geeft rust in je hoofd – Rust in je hoofd zorgt voor een ontspannen lichaam.

Tijdens de les komen na de opwarming de yogahoudingen aan bod, aasana’s genaamd. Yogahoudingen zijn opgebouwd rond de wervelkolom. Deze wordt met beleid in alle richtingen bewogen wat haar soepel houdt en de doorbloeding van het ruggenmerg verbetert; dit komt het hele lichaam ten goede. Het ontspannen rekken van spieren en het strekken van gewrichten zorgt voor een betere doorbloeding van de verschillende weefsels. Hierdoor kunnen afvalstoffen worden afgevoerd en voedingsstoffen worden opgenomen.

Het leren ontspannen (mentaal en fysiek) en het rekken van spieren is geen passief gebeuren! Je werkt in een uitgebalanceerd yogaschema juist aan een sterk en veerkrachtig lichaam met aandacht voor de rug en dus ook voor de buikspieren (samen met de bekkenbodem uiteraard). Daarbij komt in elke les de Zonnegroet aan bod die het hele lichaam traint en de conditie verbetert. Passiviteit en verkramping maken plaats voor kracht en ontspanning: Een fijne balans. Je begint altijd op je eigen niveau, de houdingen zijn aan te passen aan wat voor jou op dat moment goed voelt. Het einde van de les wordt besteed aan een grondige, begeleide ontspanning. Deze verdiept naarmate je meer geoefend bent; ook ontspannen kun je leren. Oefening baart Kunst!

Ik ben bereikbaar voor al je vragen. Neem ook gerust contact op als je graag proeflessen volgt!

Hartelijke Groet,
Ingrid Knelissen